Ministerstvo financí dodatečně zodpovědělo otázky k přednášce z 61. DMO
Zazněl záměr změny rozpočtového určení daní – navýšení vlivu počtu zaměstnanců. To je ale výhodné spíše pro města, nikoliv pro menší obce, nebo se pletu? Děkuji za vysvětlení.
Jedná se o jeden z námětů k diskusi na změnu RUD obcí. Ano, navýšení 1,5% podílu obcí na DPFO ze závislé činnosti (přerozdělováno mezi jednotlivé obce podle poměru počtu zaměstnanců v obci k počtu těchto zaměstnanců za ČR) je výhodné pro ty obce a města, u kterých se kumulují počty zaměstnanci majících místo výkonu práce v dané obci. Obvykle se jedná o větší města a obce.
Budou muset být nepedagogičtí pracovnici vyčleněni ze škol a byt zaměstnanci zřizovatele či obce?
Z hlediska pracovně právních vztahů se nic nemění – novela znamená pouze změnu ve financování.
Žije úvaha o zavedení daňové povinnosti podnikatelů v místě provozovny, a nikoli v místě sídla společnosti?
O takové změně se v současné době neuvažuje.
Bere MŠMT/MF v potaz, že školy v řadě případů doplácí nepedagogické pracovníky z platů pro pedagogy a ví, kolik takové dofinancování z platů pro pedagogy celkem činí? Absence těchto skutečností způsobuje nedůvěru k návrhu spolu s tím, že návrh zcela obešel standardní legislativní proces (RIA, připomínková místa).
Nastavení systému financování pedagogických a nepedagogických pracovníků patří do působnosti MŠMT, MF způsob projednávání příslušného legislativního návrhu neurčovalo.
Jsme obec se základní i mateřskou školou. Ve zveřejněné kalkulačce změn financí obci po převodu nepedagogických pracovníků na obec nám klesnou příjmy o 4 %, ovšem vedlejší obci (bez ZŠ, jen s MŠ) se příjmy zvednou o 60 %. Jaký je klíč pro takovéto výpočty?
Novelou RUD se mění povaha kritéria počtu dětí a žáků v RUD obcí, které bude pojato šířeji. V kritériu počtu dětí a žáků budou oproti současnému stavu zahrnuty s různým oceněním dle finanční náročnosti i např. děti MŠ ve speciální třídách, děti navštěvující střediska volného času, ZUŠ apod. (podrobně viz prezentace MF na DMO), naopak se do počtu žáků nebudou zahrnovat individuálně vzdělávané děti. Pokud se jedná o obec s menším počtem dětí a žáků než 500, připočítává se přechodně v roce 2026 k celkovému počtu dětí a žáků 10 jednotek (žáků). Do propočtu tedy bude vstupovat mnoho faktorů. S konkrétním dotazem je však třeba obrátit se na MŠMT, které je autorem zmiňované kalkulačky a zároveň disponuje informacemi o údajích, jak byla konstruována základna, ke které je změna RUD obcí srovnávána.
Zamýšlí se MŠMT nad úpravou výši odměn učitelů? Než aby se nevyplacené mzdové prostředky vracely zpět do rozpočtu, využijí se na mnohdy přemrštěné odměny.
Nepatří do kompetence MFČR.
Jste schopna za ministerstvo financí sdělit konkrétně na jakou položku dle výkazu Fin 2-12 budou prostředky zasílány? Ptám se, aby bylo lehce identifikovatelné, na jakou hromádku přišlo tolik peněz cca 35 tis. x počet žáků v MŠ. Děkuji za odpověď.
Způsob převodu prostředků se s novelou zákona nemění. Jako doposud budou obci zasílány daňové příjmy na základě jejího dílčího podílu na sdílených daních dle aktuální vyhlášky podle toho, jak roste inkaso příslušných sdílených daních.
Kdo bude od 1.1.26 zaměstnavatelem nepedagogických pracovníků?
Z hlediska pracovně právních vztahů se nic nemění – novela znamená pouze změnu ve financování.
Karla Rucká, Ministerstvo financí ČR