Zpět na aktuality

Ministerstvo financí zodpovědělo dotazy ze 62. konference

Očekáváte, že budou obnoveny dotace z MF s ohledem na novou vládu?
Na toto neumím odpovědět, bude záležet na prioritách vlády.

Pro přípravu rozpočtu by bylo vhodné aby “školský RUD” přicházel odděleně, aby obec dle tohoto mohla vytvořit správně rozpočet pro školské příspěvkové organizace.
Toto možné není, stejně tak se „neodděluje“ parametr počtu obyvatel či velikosti katastr území. Jde pouze o přepočítací koeficient – obec má financovat své školy dle potřeby nikoliv dle teoretického výnosu RUD. Indikativní propočet uvádí MŠMT na webu statis.msmt.gov.cz/nepedagogove. Regionální školství spadá do samostatné působnosti a je tudíž výlučně na zřizovatelích, jak prostředky z RUD alokují.

Jak bude v rámci RUD zohledněno případné navýšení tarifů nepedagogů?
Inkaso RUD se odvíjí od vývoje ekonomiky, nikoliv od tarifů.

Při spojení MŠ a ZŠ zůstanou koeficienty 1,2 MŠ a 1 ZŠ stejné?
Koeficienty nejsou stanoveny pro školu, ale pro dítě/žáka v určitém typu zařízení a třídy, spojení MŠ a ZŠ tudíž na ně nemá vliv. Pokud se spojí ZŠ a MŠ, škola bude mít 4 třídy MŠ a 10 tříd ZŠ, tak se aplikují koeficienty týkající se počtu dětí ve 4 třídách (běžných, speciálních) MŠ a 10 třídách ZŠ. Koeficienty tedy zůstávají stejné.

Proč peníze na pedagogy a nepedagogy nedostane přímo svazek obcí, který ji vlastní?
Protože DSO není příjemcem sdílených daní. Zavedení sdílení pro svazky by z legislativního hlediska nebylo pružné, jelikož jejich počet se v čase mění a pořád by byla potřeba novela zákona. Zároveň platí i u svazkových škol, že je v rámci své samostatné působnosti zřizují obce a tudíž to mají být obce, které rozhodují o výši potřebných prostředků pro svazkovou školu. Peníze na platy pedagogů se školám posílají tak jako doposud, tj. z MŠMT prostřednictvím krajů.

Podle které predikce RUD pro obce na r.2026 se máme řídit? Rozdíl mezi predikovaným školním koeficientem RUD na webu MŠMT a predikceí RUD na webu MF je v řádu několika jednotek milionů korun. Který údaj je tedy relevantní? 
V prvé řadě je potřeba vysvětlit, že v obou případech se jedná o předpokládané daňové příjmy. Školské kritérium je zohledněno na základě údajů o počtu žáku ze školního roku 2024–2025. Skutečné daňové příjmy budou samozřejmě odpovídat reálnému počtu žáku zjištěných pro školní rok 2025-2026. Pro účely odhadu bychom se však přikláněli k predikci Ministerstva financí, neboť vychází z aktuálnější daňové predikce.

 

Miroslav Matej, ředitel odboru Financování územních rozpočtů, Ministerstvo financí ČR
Tomáš Jandora, odbor Financování územních rozpočtů, Ministerstvo financí ČR

Hlavní partneři 62. konference

Partner pro energetiku 62. konference

Pořadatelé