Zpět na aktuality

Státní fond životního prostředí zodpověděl dotazy z 62. konference

Bude se opakovat výzva na elektromobily?
Ne.

Bude v příštím roce vyhlášena dotace na veřejnou zeleň? A pokud ano, budou se výzvy opět dělit hranicí 200 000 €?
Vyhlášení další výzvy na sídelní zeleň závisí na čerpání alokace stávající 84. výzvy. Pokud by alokace této výzvy nebyla v termínu výzvy vyčerpána, připadá v úvahu buď prodloužení příjmu žádostí ve stávající výzvě nebo vyhlášení nové výzvy v druhém pololetí příštího roku. Projekty se i nadále budou dělit hranicí 200 tis. EUR.

Jak bude vypadat OPŽP v novém programovém období? Co bude podporovat, případně jaké rozdíly oproti stávajícímu programovému období můžeme očekávat?
V tuto chvíli ještě nejsou vyjednávání o novém období v takovém detailu, abych mohl odpovědět. Každopádně je jasné, že bude k dispozici mnohem nižší alokace, což bude skoro jistě znamenat nižší míru podpory a částečný přechod k finančním nástrojům, zejména půjčkám namísto dotací.

Bude OPŽP v tomto programovém období vyhlašovat ještě nějaké další výzvy než ty, které jsou uvedeny v aktuálním HMG a které byly zmíněny?
Na začátku roku 2026 si chceme udělat podrobnější inventuru programu a pokud někde zjistíme neplnění předepsaných programových indikátorů, tak se tak může stát.

Jaké výzvy se plánují na rok 2026 z NPŽP?
V tuto chvíli víme jen o přípravě výzev, které jsou plánovány v Rámci NPŽP na rok 2026

 

Obce
Pakt starostů a primátorů pro klima a energii 15 mil. Kč I.Q 2026
Obce v národních parcích 150 mil. Kč III.Q 2026
Podpora zapracování regulačních prvků do územních plánů či regulačních plánů obcí v CHKO 10 mil. Kč IV.Q 2026

 

Ostatní
Péče o soustavu Natura 2000 a národní ZCHÚ (NP, CHKO, NPR a NPP) 199 mil. Kč II.Q 2026
Pilíře EVVO 70 mil. Kč III.Q 2026
Podpora ochrany biodiverzity ex-situ a chovu ohrožených druhů živočichů v lidské péči 100 mil. Kč I.Q 2026

 

 

Proč nemohou být uváděny možné obchodní značky u zjednodušeného podlimitního řízení, na který se však příslušný zákaz uvádění přímo nevztahuje? Proč toto úředníci na SFŽP striktně vyžadují?
Obecný zákaz uvádění odkazů na určité výrobky se uplatní i ve zjednodušeném podlimitním řízení (dále jen „ZPŘ“), tento zákaz lze dovodit ze základních zásad zadávání veřejných zakázek a plyne rovněž z ustanovení § 36 odst. 1 zákona č. 134/2016 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“), podle kterého nesmí být zadávací podmínky stanoveny tak, aby určitým dodavatelům bezdůvodně přímo nebo nepřímo zaručovaly konkurenční výhodu nebo vytvářely bezdůvodné překážky hospodářské soutěže. Ačkoli tedy § 53 ZZVZ neuvádí, že by se v případě ZPŘ uplatnil obdobně § 89 ZZVZ zakazující v rámci vymezení pravidel pro stanovení technických podmínek v nadlimitním režimu používání značkové specifikace, je ve vztahu ke značkové specifikaci nutné i v ZPŘ interpretovat ustanovení § 36 odst. 1 zákona právě v mezích § 89 odst. 5, 6 ZZVZ. Výjimky ze zákazu uvádění odkazů na určité výrobky stanovené § 89 odst. 5 a 6 zákona lze samozřejmě uplatnit i v ZPŘ, při využití výjimky podle § 89 odst. 6 zákona přitom jistě postačí, pokud zadavatel uvede možnost dodání rovnocenného řešení ve formě generální klauzule v zadávací dokumentaci namísto jejího uvedení u každého jednotlivého odkazu na určité výrobky.

 

Martin Kubica, ředitel Sekce realizace projektů ochrany životního prostředí, Státní fond životního prostředí ČR

Hlavní partneři 62. konference

Partner pro energetiku 62. konference

Pořadatelé